﷯ ﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯ ﷯﷯﷯﷯Easy Install Instructions:﷯﷯﷯1. Copy the Code﷯﷯2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard﷯﷯3. Click on the "Edit HTML" tab.﷯﷯4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.﷯﷯5. Click BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

السبت، 26 سبتمبر 2009

احلام الصغر والكبر






عندما يولد الانسان ومع ظهور اول صرخه لة في الحياه

يفرح به من حوله ويتمنوا له ان يكبر ويكبر حتي يكون شخص لة قيمه في حياته

ومع كبر الطفل يمر بجميع المراحل الطبيعية التي يمر بها اي انسان وفي كل مرحله منها يحلم الطفل ان تاتي المرحله التي تجعله اكبر من

التي تسبقها

ويكون الطفل في تلك الفترات كالنجمه الصغيره البريئه التي تظهر في السماء ويمر عليها السحاب وتكون لامعة وبارقة في مكانها

ويحلم دائما الطفل ان يكبر ويكبر ويحلم احيانا انه يطير ويطير في السماء وتكون احلامه كثيرة ليس لها حدوده رغم برائتها

الا انه يري انها اعظم احلام ويكبر الطفل ويكبر ويكبر

حتي يصبح شاب مسئول عن اشياء كثيره وعليه قضائها

ومن هنا يبدا التغير فتجد الشاب الذي كان صغير في يوم من الايام ويتمني الكبر

يعود مرة اخري ويبدا يندم علي ذلك التمني ويعود مره اخري

ويتمني امنيه معاكسة لما تمني من قبل الا وهي

العودة مره اخري الي الطفولة


والبرائه والضحك البرئ والنابع من القلب

واللعب والجري والمرح مرة اخري

ونجد من هنا ان رغم تحقق امنيه الطفل في انه يكون شاب ويكبر وتكون امنيته سهله التحقق

الا ان ذلك الشاب الذي قد كبر اصبحت امنيته في الرجوع الي الطفوله مرة اخري اصبح حلم مستحيل تحقيقه

ومنها فليس كل ما نتمناة نلقاه

ولكن علينا ان نعلم امر مهم ان كل مرحله في حياتنا علينا ان نعيشها بما فيها من افراح واحزان

ولا ننظر خلفنا ونتمني العودة الي الماضي


ولكن علينا ان ننظر دائما الي ما نحن فيه الان

سواء انت شاب او مسن

فكل منا عليه ان يعيش حياته جيد ويتمتع بها جيدا


وان نكون دائما ناظرين الي المستقبل فحياتنا حياة واحده علينا ان نعيشها جيدا

حتي لا نندم علي ما مضي وما قد اتي .......................

7 التعليقات:

TOTAAA2000 يقول...

ما اة شغالة عادي يا بنتي اة مافيش مشاكل

lonely girl يقول...

زمان وانا صغير كنت بحلم ابقى كبير تعب القلب واتحير ما الدنيا وما المشواير
ولما كبرت قلت ياريت ما كنت حلمت ولا اتمنيت قلت يارتنى كنت صغير زى زمان :(

اتكلم جد بقى وكفايه كده غنى D:
بصى يا توتا اكيد لازم كل واحد يعيش الحياه زى ما هى
بس ده ميمنعش اننى بنرجع لحن ايام زمان
ايام البراءه لما كانت الدنيا قدامنا ورديه ومفيش حاجه شاغله دماغنا
ربنا يقوينا على حياتنا

TOTAAA2000 يقول...

انا مش رافضة اني ما احلمش اني ارجع للبرائة انا بفكر في ان بدام تعديت المرحلة دي ما افضلش بقي معلق عليها وانسي الانا فية دلوقتي وما احاولش اعيش المرحلة الانا فيها او بمعني اصح مش استسلم لاحلامي واقف محلك سير

لحد ما الاقي نفسي خرجت من مرحلة ودخلت في مرحلة جديدة ولسة انا زي ما انا

lonely girl يقول...

اكيد يا توتا ده اللى قصدته هنحاول نتعايش مع حياتنا ونعيشها كما يجب ان تعاش
ولكن ده ميمنعش انها لما يتضيق بينا اوى بتحى جوانا لذكرياتنا اللى فاتت
ونتمنى لو نرجع نعيشها تانى
وبعدين يا بنتى الغى تدقيق الكلمات ده
مستفز اوى
ادخلى على التخصيص وبعدين الاعدادات تقريباوبعدين التعليقات ودورى فى الخيارات على تدقيق الكلمات
واختارى لا

TOTAAA2000 يقول...

اكيد وانا مش رفضت كدة انا بقول مش يبقي اساسي عندنا

وبعدين يا ستي تم الالغاء عدي الجمايل

Utopia يقول...

بصي هعلق تعليق ممكن يضايقك

هو مش على مضمون الموضوع .. اه نحن لايام زمان بذكرياتها الجميلة

لكن مش يكون الغرض من التمني ده هروب من الواقع والمسئولية

المشكلة بس في اخطاء املائية جامدة اوي

TOTAAA2000 يقول...

بطوط اخت بالي من الحاجات الغلط مرسي يا حبي تقريبا كنت بكتبة وانا مهيسة وفي حاجات بامانة مش عارفة كتبتها كدة ازاي عامة مرسي يا حمبي كويس انك قولتيلي علشان ابقي اكتب وانا فايقة مش مهيسة ومرسي مرة تانية يا مجمع اللغه العربيه